H. Mengucapkan ‘Amin’ dengan mengeraskan suara

Tajuk:
1⃣. Membaca ‘amin’ bersama imam
2⃣. Makna ‘amin’

BAB FARDHU DAN SUNNAH SALAT

H. Mengucapkan ‘Amin’ dengan mengeraskan suara

Di antara amalan dalam salat yang perlu diperhatikan dan sering dianggap remeh oleh sebahagian kaum Muslimin adalah mengucapkan kata “aameen” dalam salat . Tentang ucapan “aameen” ini, Ibnul Qayyim رحمه الله mengatakan, “Mengucapkan “aameen” (dipanggil ta’min) adalah perhiasan salat seperti mengangkat kedua tangan (ketika takbiratul ihram) yang merupakan perhiasan salat. Juga termasuk mengikuti sunnah dan mengagungkan perintah Allah ﷻ.”


1. Membaca Amin bersama Imam

Cara membaca “aamiin” adalah mengucapkan bersama dengan imam. Ianya memiliki keutamaan yang banyak, di antaranya:

1⃣. Menjadi sebab terampunnya dosa apabila ucapan amin itu bersamaan dengan aminnya para malaikat.

✍🏼 Daripada Abu Hurairah رضي الله عنه :

إِذَا أَمَّنَ الإِمَامُ فَأَمِّنُوا فَإِنَّهُ مَنْ وَافَقَ تَأْمِينُهُ تَأْمِينَ الْمَلاَئِكَةِ غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ

Apabila imam mengucapkan ‘aamiin’ maka ucapkanlah ‘aamiin’, karena siapa yang ucapan aamiinnya bersamaan dengan ucapan aamiin para malaikat maka akan diampuni dosa-dosanya yang telah lalu. (HR Bukhari no. 738 dan Muslim 4/128)

2⃣. Menjadi penyebab terkabulnya doa, seperti yang dijelaskan oleh Abu Musa رضي الله عنه dalam riwayat Hiththan bin Abdullah رحمه الله bahawa:

✍🏻 Nabi ﷺ bersabda,

إِذَا صَلَّيْتُمْ فَأَقِيمُوا صُفُوفَكُمْ ثُمَّ لْيَؤُمَّكُمْ أَحَدُكُمْ فَإِذَا كَبَّرَ فَكَبِّرُوا وَإِذَا قَالَ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ فَقُولُوا آمِينَ. يُجِبْكُمُ اللَّهُ

Apabila kalian salat maka luruskanlah saf (barisan) kalian kemudian hendaknya salah seorang diantara kalian menjadi imam. Apabila imam bertakbir maka kalian bertakbir dan bila imam mengucapkan “GHAIRIL MAGHDHÛB BI’ALAIHIM WALAADH-DH LÎN” maka ucapkanlah: aamiin, nescaya Allah mengabulkannya. (Sahih Muslim no. 612)

3⃣. Yahudi iri dengan adanya ta’min pada kaum Muslimin.

✍🏻 Rasulullah ﷺ bersabda :

إِنَّ الْيَهُوْدَ قَوْمٌ حَسَدٌ وَ إِنَّهُمْ لاَ يَحْسِدُوْنَنَا عَلَى شَيْءٍ كَمَا يَحْسِدُوْنَنَا عَلَى السَّلاَمِ وَ عَلَى (آمِيْنَ )

Sesungguhnya Yahudi adalah kaum yang penuh hasad dan mereka tidak hasad kepada kita tentang sesuatu yang melebihi hasadnya mereka kepada kita dalam salam dan ucapan aamiin. (HR Ibnu Khuzaimah dalam sahihnya 1/73/2 dan dinilai sahih oleh syaikh al-Albani رحمهم الله dalam Silsilatul Ahâdîtsish Shahîhah 2/312)


2. Makna “amin”

Ta’min adalah bahasa Arab yang bermakna mengucapkan kata “Aamiin” (آمين) setelah selesai membaca al-Fatihah dan ketika mendengar doa orang lain.

Menurut kebanyakan para ulama’, kata “Aamiin” (آمين) itu sendiri bermakna “Ya Allah kabulkanlah!”

Imam Ibnu Abdilbarr رحمه الله menyatakan, “Menurut para ulama’, kata “aamiin” itu bermakna “Ya Allah kabulkanlah doa-doa kami”.

Ibnu Hajar رحمه الله menjelaskan, “Maknanya menurut majoriti ulama’ adalah “Ya Allah, kabulkanlah” dan ada yang menyatakan lain namun masih kembali semuanya kepada makna ini.

Inilah lafaz yang disepakati kebolehannya dan sesuai dengan sunnah dalam mengucapkan aamiin:

📍 Ada beberapa kata yang mirip untuk kata “Aamiin“.

1⃣. Sebutan أَمِيْنٌ (a:pendek, min:panjang), ertinya ‘orang yang amanah atau terpercaya’.

2⃣. Sebutan أٰمِنْ (a:panjang, min:pendek), ertinya ‘berimanlah’ atau ‘berilah jaminan keamanan’.

Ketika salat, kita tidak boleh membaca “Amin” dengan dua cara baca di atas.

3⃣. Sebutan آمِّيْنَ (a:panjang 5 harakat, mim:bertasydid, dan min: panjang), ertinya ‘orang yang bermaksud menuju suatu tempat’. Ada sebahagian ulama’ yang memperbolehkan membaca “Amin” dalam salat dengan bentuk bacaan semacam ini. Demikian keterangan Al-Wahidi رحمه الله. Imam An-Nawawi رحمه الله mengatakan, “Ini adalah pendapat yang sangat aneh. Kebanyakan ahli bahasa menganggapnya sebagai kesalahan pengucapan orang awam. Beberapa ulama’ mazhab kami (Mazhab Syafiiy) mengatakan, ‘Siapa saja yang membaca ‘Amin’ dengan model ini dalam salatnya maka salatnya batal.’” (At-Tibyan fi Adab Hamalatil Qur’an, hlm. 134)

4⃣. Sebutan أٰمِيْنَ (a:panjang 2 harakat kerana mengikuti mad badal, min:panjang 4–6 harakat karena mengikuti mad ‘aridh lis sukun, dan nun dibaca mati), ertinya ‘kabulkanlah’. Inilah bacaan “Amin” yang benar.

Ta’min dilakukan dengan kuat (jahar) dan ini ada dalil hadith daripada Abu Hurairah رضي الله عنه.

✍🏻 Daripada Abu Hurairah رضي الله عنه;

كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا تَلاَ (غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ) قَالَ: آمِينَ. حَتَّى يَسْمَعَ مَنْ يَلِيهِ مِنَ الصَّفِّ الأَوَّلِ

Maksudnya: “Apabila Rasulullah ﷺ membaca (غَيرِ الْمَغضُوبِ عَلَيهِم وَلاَ الضَّآلِينَ), Baginda berkata Amin sehingga terdengar oleh orang yang berada dalam saf yang pertama di belakang Baginda.”
(HR Abu Daud no. 934)

Hadith riwayat Ibn Majah pula menambah:

فَيَرْتَجُّ بِهَا الْمَسْجِدُ

Maksudnya: “Sehingga masjid bergema dengan laungannya.”
(HR Ibn Majah no. 853)

Syarah: Maka jangan malu-malu kucing untuk sebut aamiin di dalam masjid. Lafazkan dengan kuat, tetapi tidaklah sampai menjerit.

Adakah kita membaca Fatihah juga dalam Solat yang sirr?


SOAL JAWAB KELAS
=====================

1. Betulkah kalau baca Amin di luar salat dengan sebutan “a” dan “min” dibaca pendek?

🔵 Tidak betul. Dari segi bahasa pun tidak sama.

 

2.

إِذَا صَلَّيْتُمْ فَأَقِيمُوا صُفُوفَكُمْ ثُمَّ لْيَؤُمَّكُمْ أَحَدُكُمْ فَإِذَا كَبَّرَ فَكَبِّرُوا وَإِذَا قَالَ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ فَقُولُوا آمِينَ. يُجِبْكُمُ اللَّهُ

Apabila kalian salat maka luruskanlah saf (barisan) kalian kemudian hendaknya salah seorang diantara kalian menjadi imam. Apabila imam bertakbir maka kalian bertakbir dan bila imam mengucapkan “GHAIRIL MAGHDHÛB BI’ALAIHIM WALAADH-DH LÎN” maka ucapkanlah: âmîn, niscaya Allâh mengabulkannya. (HR Muslim no. 4/119)

Adakah dibolehkan berdoa selepas bacaan al-Fatihah berpandukan hadith di atas?

🔵 Bukan. Hadith itu maksudnya doa dalam al-Fatihah itu yang akan dimakbulkan.

 

3. Adakah boleh mengaminkan al-Fatihah yang dibaca di luar salat kerana ada doa di dalamnya?

🔵 Ya, memang disyariatkan ta’min walaupun di luar salat.

 

4. Adakah sama juga praktikalnya dengan jemaah perempuan iaitu kena “jahr”kan (kuatkan suara) “aameen” bersama imam perempuan?

🔵 Salat lelaki dan wanita sama sahaja.

 

5. Ada orang mengajarkan supaya selepas membaca ولا الضالين dibaca pula وغفرلي ولولديا, kemudian dibaca aamiin dalam al-Fatihah yang kita baca. Adakah ini benar?

🔵 Tiada dalil. Jangan buat.

 

6. Saya pernah baca dalam sebuah kitab, bahawa bacaan di atas adalah disunatkan. Adakah ia tidak benar?

🔵 Memang ada dalam kitab. Macam kata Dr. MAZA: tidak beritahu ada dalam kitab pun kita sudah tahu ia ada dalam kitab.

Hadith amalan itu memang ada. Tetapi hadith itu bukan sahaja mauquf tetapi ramai perawi lemah pula di dalamnya. Jadi tidak boleh dijadikan hujah.

Kita mahu amalkan yang jelas sahih sahaja.

 

7. Apakah maksud mauquf?

🔵 Mauquf: berhenti.

Hadith yang berhenti pada kata-kata sahabat sahaja. Bukan Nabi yang cakap.

 

8. Apakah kitab thurath?

🔵 Kitab lama, yang dipusakai. Dari katadasar Warith (yang diwarisi). Kitab pondok, kitab kuning. Kitab yang banyak dipakai di pengajian pondok.

 

 

📜 SOALAN LUAR TOPIK KELAS

1. Kejadian ini terjadi di kampung saya sendiri, adakah menjejaskan azan subuh apabila “asholatu khairun minannaum” tidak dilafazkan semasa azan?

🔵 Tidak menjejaskan azan kerana ada pendapat mengatakan itu lafaz sebelum waktu masuk (untuk gerak orang dari tidur). Jadi ia bukan syarat azan.

 

2. Adakah azan akan terjejas jika lafaz “haiya alas solah” dan “haiya alal falah” hanya di lafazkan sekali?

🔵 Kalau lafaz tidak cukup, maka azan terjejas. Lain kali jangan buat lagi. Salat masih sah.

 

3. apakah ada syarat untuk seseorang itu menjadi bilal yang mengalunkan azan?

🔵 Syarat menjadi muazzin:

1. Muslim
2. Ikhlas
3. Adil dan amanah
4. Suara bagus
5. Tahu bila masuk waktu.

 

4. Bolehkah melakukan salat jamak qasar di masjid berjarak 1 KM dari rumahnya (masjid itu berada dalam kampungnya) dalam perjalanan pulang dari permusafiran?

🔵 Boleh. Itulah sunnah

 

5. Adakah ini bermaksud mengambil manfaat dari rukhsah semasa berada di dalam musafir? Bagaimana pula kalau sudah sampai di rumah?

🔵 Kena salat tamam.

 

6. Bolehkah salat jamak takdim dilakukan di rumah sebelum musafir, contohnya mula keluar rumah selepas waktu Zuhur?

🔵 Boleh. Tetapi kena jamak tamam.

 

7. Nabi ﷺ menunaikan salat witir semasa menunggang unta . Adakah salat sunat lain seperti salat Dhuha , salat sunat yang mengiringi salat fardhu juga boleh dilakukan semasa sedang menaiki kenderaan ?

🔵 Salat sunat boleh dilakukan di atas kenderaan.

Cuma Nabi tidak melakukan salat Rawatib kecuali Qabliyah subuh sahaja. Maka ia jadi salat sunat yang lain. Dhuha itu pun termasuk salat sunat. Cuma dilakukan pada waktu dhuha. Jadi boleh dilakukan atas kenderaan.

Salat sunat Rawatib: Qabliyah dan ba’diyah.

 

8. Sekiranya ada luka pada bahagian kaki dan sudah dibalut tetapi ada keluar air dengan sedikit darah. Haruskah ditukar balutan itu atau biarkan sahaja ketika hendak salat?

🔵 Biarkan sahaja.

 

9. Adakah sah mandi wajib sekiranya ada lebihan air mani yang keluar setelah mandi wajib?

🔵 Sah. Itu bukan keluar air mani baharu tetapi ia lebihan dari dalam kantung sahaja.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s