F. Waktu-waktu Dilarang Salat

Waktu-waktu yang dilarang salat adalah:

1. Setelah salat Subuh hingga matahari terbit

2. Ketika matahari sedang terbit hingga setinggi tombak (iaitu bersamaan 16 minit selepas matahari mula terbit)

3. Ketika tengahari iaitu matahari tegak di atas kepala.

4. Ketika matahari akan terbenam (dari waktu langit kekuning-kuningan).

5. Setelah salat Asar hingga matahari terbenam.

๐Ÿ“Pengecualian:

1. Di Tanah Haram Mekah. Tiada waktu haram.

2. Hari Jumaat. Tidak haram pada waktu tengahari itu.

โœ๐ŸปHadis yang berkenaan perkara ini ialah:

ุซู„ุงุซ ุณุงุนุงุช ูƒุงู† ุฑุณูˆู„ ุงู„ู„ู‡ ุตู„ู‰ ุงู„ู„ู‡ ุนู„ูŠู‡ ูˆ ุณู„ู… ูŠู†ู‡ุงู†ุง ุฃู† ู†ุตู„ูŠ ููŠู‡ู† ุฃูˆ ุฃู† ู†ู‚ุจุฑ ููŠู‡ู† ู…ูˆุชุงู†ุง ุญูŠู† ุชุทู„ุน ุงู„ุดู…ุณ ุจุงุฒุบุฉ ุญุชู‰ ุชุฑุชูุน ูˆุญูŠู† ูŠู‚ูˆู… ู‚ุงุฆู… ุงู„ุธู‡ูŠุฑุฉ ุญุชู‰ ุชู…ูŠู„ ุงู„ุดู…ุณ ูˆุญูŠู† ุชุถูŠู ุงู„ุดู…ุณ ู„ู„ุบุฑูˆุจ ุญุชู‰ ุชุบุฑุจ

Ertinya: Tiga waktu Nabi ๏ทบ melarang kami sembahyang dan mengebumikan mayat padanya;
i) Ketika terbit matahari, sehingga naik tinggi
ii) Ketika matahari berada di kemuncak pertengahan, sehingga tergelincir
iii) Ketika matahari mula terbenam, sehinggalah ia terbenam.
(HR Muslim No. 831)

โœ๐ŸปSelain itu ada disebutkan di dalam hadis :

ุนู† ุฃุจูŠ ู‡ุฑูŠุฑุฉ ุฑุถูŠ ุงู„ู„ู‡ ุนู†ู‡ ุฃู† ุฑุณูˆู„ ุงู„ู„ู‡ ุตู„ู‰ ุงู„ู„ู‡ ุนู„ูŠู‡ ูˆุณู„ู… ู†ู‡ู‰ ุนู† ุตู„ุงุฉ ุจุนุฏ ุงู„ุนุตุฑ ุญุชู‰ ุชุบุฑุจ ุงู„ุดู…ุณ ุŒ ูˆุจุนุฏ ุงู„ุตุจุญ ุญุชู‰ ุชุทู„ุน ุงู„ุดู…ุณ

Daripada Abi Hurairah ุฑุถูŠ ุงู„ู„ู‡ ุนู†ู‡ : โ€œSesungguhnya Rasulullah ๏ทบ melarang dari mengerjakan salat selepas Asar sehingga terbenam matahari dan salat selepas Subuh sehingga terbit matahari.โ€
(Sahih Muslim No. 1366, Sahih Bukhari No. 553, Imam Abu Daud, Imam Tirmizi, Imam Nasaie dan Imam Ahmad.)

Dibenar melaksanakan apa sahaja jenis salat di Tanah Suci Mekah tanpa mengira sebarang waktu sekalipun pada waktu yang terlarang.

โœ๐ŸปPendapat ini adalah yang sahih di dalam mazhab Syafiโ€˜iy dan disokong dengan hadis Rasulullah ๏ทบ :

ุนูŽู†ู’ ุฌูุจูŽูŠู’ุฑู ุจู’ู†ู ู…ูุทู’ุนูู…ู
ุฃูŽู†ู‘ูŽ ุงู„ู†ู‘ูŽุจููŠู‘ูŽ ุตูŽู„ู‘ูŽู‰ ุงู„ู„ู‘ูŽู‡ู ุนูŽู„ูŽูŠู’ู‡ู ูˆูŽุณูŽู„ู‘ูŽู…ูŽ ู‚ูŽุงู„ูŽ ูŠูŽุง ุจูŽู†ููŠ ุนูŽุจู’ุฏู ู…ูŽู†ูŽุงูู ู„ูŽุง ุชูŽู…ู’ู†ูŽุนููˆุง ุฃูŽุญูŽุฏู‹ุง ุทูŽุงููŽ ุจูู‡ูŽุฐูŽุง ุงู„ู’ุจูŽูŠู’ุชู ูˆูŽุตูŽู„ู‘ูŽู‰ ุฃูŽูŠู‘ูŽุฉูŽ ุณูŽุงุนูŽุฉู ุดูŽุงุกูŽ ู…ูู†ู’ ู„ูŽูŠู’ู„ู ุฃูŽูˆู’ ู†ูŽู‡ูŽุงุฑู

Sabda Baginda : โ€œWahai Bani Abdi Manaf, jangan kamu melarang seseorang Tawaf di rumah ini (Baitullah) dan salat pada bila-bila waktu yang dia sukai, malam atau siang.โ€
(Sunan At-Tirmidzi No. 795)

Syarah:
Ini adalah kerana kelebihan yang ada pada Kota Mekah yang tidak ada pada tempat-tempat yang lain.

โœ๐ŸปTentang pengecualian pada Hari Jumaat dijelaskan di dalam sebuah hadis:
ุนูŽู†ู’ ุฃูŽุจููŠ ู‚ูŽุชูŽุงุฏูŽุฉูŽ
ุนูŽู†ู’ ุงู„ู†ู‘ูŽุจููŠู‘ู ุตูŽู„ู‘ูŽู‰ ุงู„ู„ู‘ูŽู‡ู ุนูŽู„ูŽูŠู’ู‡ู ูˆูŽุณูŽู„ู‘ูŽู…ูŽ ุฃูŽู†ู‘ูŽู‡ู ูƒูŽุฑูู‡ูŽ ุงู„ุตู‘ูŽู„ูŽุงุฉูŽ ู†ูุตู’ููŽ ุงู„ู†ู‘ูŽู‡ูŽุงุฑู ุฅูู„ู‘ูŽุง ูŠูŽูˆู’ู…ูŽ ุงู„ู’ุฌูู…ูุนูŽุฉู ูˆูŽู‚ูŽุงู„ูŽ ุฅูู†ู‘ูŽ ุฌูŽู‡ูŽู†ู‘ูŽู…ูŽ ุชูุณูŽุฌู‘ูŽุฑู ุฅูู„ู‘ูŽุง ูŠูŽูˆู’ู…ูŽ ุงู„ู’ุฌูู…ูุนูŽุฉู

daripada Abu Qatadah daripada Nabi ๏ทบ, katanya: โ€œBahawasanya Baginda membenci salat pada tengahari (rembang) kecuali pada hari Jumaat.โ€ dan Baginda bersabda: โ€œSesunguhnya neraka Jahannam dimarakkan (pada ketika itu) melainkan pada hari Jumaat.โ€
(Sunan Abu Daud No. 915. Kata Abu Daud, hadis ini mursal dan Syaikh al-Albani mendhaifkannya. )

Syarah:
Sanad hadis ini dhaif. Namun amalan sahabat sabit juga melakukan solat sunat sebelum Jumaat. Pendapat ini juga dipilih oleh jumhur ulama.

Berkata Imam Malik, aku tidak larang siapa yang solat. Dan dalam pada itu, aku juga tidak suka amalan itu sebab ada hadis larangan Nabi ุตู„ู‰ ุงู„ู„ู‡ ุนู„ูŠู‡ ูˆุณู„ู… .

Pandangan yang dipilih oleh Ibn Hajar pula ialah, ia boleh diamalkan kerana sabit hadis ini dikuatkan dengan hadis-hadis sama makna dengan jalan yang lain.

Dan ada riwayat menyebut sahabat terus menerus solat sunat sementara menunggu Nabi ุตู„ู‰ ุงู„ู„ู‡ ุนู„ูŠู‡ ูˆุณู„ู… naik ke mimbar.

Walau bagaimanapun hadis ini dhaif juga. Maka seeloknya tidak diamalkan kerana sabit jelas larangan Nabi ุตู„ู‰ ุงู„ู„ู‡ ุนู„ูŠู‡ ูˆุณู„ู… dalam hadis riwayat Muslim tanpa menyebut hari Jumaat, waAllahu aโ€™lam.


Kenapakah ada larangan pada waktu-waktu yang tersebut di atas?

โœ๐ŸปBerhubung dengan persoalan sebab-sebab larangan tersebut, telah dijelaskan oleh โ€˜Amr bin โ€˜Abasah bahawa dia pernah berkata kepada Rasulullah ๏ทบ :

ุฃูŽุฎู’ุจูุฑู’ู†ููŠ ุนูŽู†ู’ ุงู„ุตู‘ูŽู„ูŽุงุฉู ู‚ูŽุงู„ูŽ ุตูŽู„ู‘ู ุตูŽู„ูŽุงุฉูŽ ุงู„ุตู‘ูุจู’ุญู ุซูู…ู‘ูŽ ุฃูŽู‚ู’ุตูุฑู’ ุนูŽู†ู’ ุงู„ุตู‘ูŽู„ูŽุงุฉู ุญูŽุชู‘ูŽู‰ ุชูŽุทู’ู„ูุนูŽ ุงู„ุดู‘ูŽู…ู’ุณู ุญูŽุชู‘ูŽู‰ ุชูŽุฑู’ุชูŽููุนูŽ ููŽุฅูู†ู‘ูŽู‡ูŽุง ุชูŽุทู’ู„ูุนู ุญููŠู†ูŽ ุชูŽุทู’ู„ูุนู ุจูŽูŠู’ู†ูŽ ู‚ูŽุฑู’ู†ูŽูŠู’ ุดูŽูŠู’ุทูŽุงู†ู ูˆูŽุญููŠู†ูŽุฆูุฐู ูŠูŽุณู’ุฌูุฏู ู„ูŽู‡ูŽุง ุงู„ู’ูƒููู‘ูŽุงุฑู ุซูู…ู‘ูŽ ุตูŽู„ู‘ู ููŽุฅูู†ู‘ูŽ ุงู„ุตู‘ูŽู„ูŽุงุฉูŽ ู…ูŽุดู’ู‡ููˆุฏูŽุฉูŒ ู…ูŽุญู’ุถููˆุฑูŽุฉูŒ ุญูŽุชู‘ูŽู‰ ูŠูŽุณู’ุชูŽู‚ูู„ู‘ูŽ ุงู„ุธู‘ูู„ู‘ู ุจูุงู„ุฑู‘ูู…ู’ุญู ุซูู…ู‘ูŽ ุฃูŽู‚ู’ุตูุฑู’ ุนูŽู†ู’ ุงู„ุตู‘ูŽู„ูŽุงุฉู ููŽุฅูู†ู‘ูŽ ุญููŠู†ูŽุฆูุฐู ุชูุณู’ุฌูŽุฑู ุฌูŽู‡ูŽู†ู‘ูŽู…ู ููŽุฅูุฐูŽุง ุฃูŽู‚ู’ุจูŽู„ูŽ ุงู„ู’ููŽูŠู’ุกู ููŽุตูŽู„ู‘ู ููŽุฅูู†ู‘ูŽ ุงู„ุตู‘ูŽู„ูŽุงุฉูŽ ู…ูŽุดู’ู‡ููˆุฏูŽุฉูŒ ู…ูŽุญู’ุถููˆุฑูŽุฉูŒ ุญูŽุชู‘ูŽู‰ ุชูุตูŽู„ู‘ููŠูŽ ุงู„ู’ุนูŽุตู’ุฑูŽ ุซูู…ู‘ูŽ ุฃูŽู‚ู’ุตูุฑู’ ุนูŽู†ู’ ุงู„ุตู‘ูŽู„ูŽุงุฉู ุญูŽุชู‘ูŽู‰ ุชูŽุบู’ุฑูุจูŽ ุงู„ุดู‘ูŽู…ู’ุณู ููŽุฅูู†ู‘ูŽู‡ูŽุง ุชูŽุบู’ุฑูุจู ุจูŽูŠู’ู†ูŽ ู‚ูŽุฑู’ู†ูŽูŠู’ ุดูŽูŠู’ุทูŽุงู†ู ูˆูŽุญููŠู†ูŽุฆูุฐู ูŠูŽุณู’ุฌูุฏู ู„ูŽู‡ูŽุง ุงู„ู’ูƒููู‘ูŽุงุฑู ..

โ€œBeritahulah kepadaku mengenai salat?โ€

Lalu baginda menjawab: โ€œKerjakanlah salat Subuh, kemudian berhentilah dari salat sehingga matahari terbit sehingga ia naik. Sesungguhnya pada ketika matahari terbit, matahari itu terbit di antara dua tanduk syaitan dan pada ketika itu orang-orang kafir sujud kepadanya. Kerjakanlah salat kerana sesungguhnya salat itu disaksikan dan dihadiri (Malaikat) sampai bayang-bayang tombak semakin pendek.

Kemudian berhenti dari salat pada ketika itu (sewaktu matahari tegak di atas kepala) kerana Neraka Jahannam sedang dipanaskan. Jika bayangan sudah nampak kembali, dirikanlah salat kerana sesungguhnya salat itu disaksikan dan dihadiri (Malaikat) sehingga engkau mengerjakan salat Asar. Berhentilah dari salat sehingga matahari terbenam kerana sesungguhnya matahari itu terbenam di antara dua tanduk syaitan dan pada ketika itu, orang-orang kafir sujud kepadanya.โ€

(Riwayat Muslim No. 832).

Sekarang bagaimana pula kalau kita sedang solat dan tiba-tiba iqamah dikumandangkan?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s