Sisa minuman yang tidak suci

Kita telah belajar sisa minuman yang suci, sekarang kita belajar sisa minuman yang tidak suci pula.

1. Sisa air minuman anjing

✍🏻Sabda Rasulullah ﷺ, “Bersihnya bejana kalian jika dijilat anjing adalah dengan mencucinya sebanyak tujuh kali, cucian pertamanya menggunakan tanah.” (Muttafaq ‘alaih)

Maka kalau ternampak bekas minuman anjing maka itu adalah najis. Kalau tidak mahu pakai bekas itu lagi, maka buanglah. Kalau hendak dipakai kembali, maka kena sertu (bukan samak).

Andai melihat najis, kita dipertanggungjawabkan mencuci sekiranya ternampak najis itu atau ternampak kejadian itu. Kalau setakat anjing lalu di hadapan rumah sahaja, tidaklah kita dipertanggungjawabkan untuk membasuh jalan, beranda atau rumah kita.

📍Jadi tidak perlu untuk sertu rumah yang asalnya diduduki oleh bangsa agama lain, atau takut hendak memberi penganut agama lain menyewa rumah kita, atau takut hendak berkongsi kedai dobi dengan mereka.

2. Sisa air minum keldai

Keldai tidak boleh dimakan kerana dalil:

✍🏻“Ketika Rasulullah ﷺ menaklukkan Khaibar, kami menangkap seekor keldai di luar desa itu, lalu kami memasaknya. Kemudian datang utusan Rasulullah ﷺ , seraya berseru: Ketahuilah, sesungguhnya Allah سبحانه و تعالى dan Rasul-Nya telah melarang kalian memakan keldai, kerana keldai itu najis, dan kerana termasuk perbuatan syaitan. Maka periuk-periuk dengan isinya pun ditumpahkan, periuk dengan semua isinya tertumpah.”
(HR. Muslim dan Bukhari)

Orang Melayu tidak makan keldai jadi tiada masalah di sini. Maka, keldai boleh ditunggangi tetapi tidak boleh dimakan.

3. Sisa air minuman babi

Sisa minuman babi adalah najis. Namun tidaklah perlu disertu. Hanya kena basuh seperti biasa sahaja dengan air.

4. Sisa air minuman binatang buas

✍🏻“Aku mendengar Rasulullah ﷺ, ketika ditanya tentang air yang ada di tanah lapang dan air yang suka didatangi oleh binatang buas dan haiwan tunggangan. Dia berkata: Rasulullah ﷺ menjawab: “Jika air itu dua qullah maka tidak akan mengandungi kotoran (najis).”
(HR. Tirmidzi, Ahmad dan Abu Dawud)

Maksud Nabi SAW, kalau air sudah dua qullah maka air itu banyak dan tidak mengubah warna, bau dan rasa air itu. Sila rujuk nota dua qullah sebelum ini.

📍Binatang buas dikira sebagai najis kerana ia biasanya memakan bangkai dan benda najis, sehingga mulutnya turut menjadi najis. Tidak ada sesuatupun yang boleh mensucikannya.

Binatang mana ada gosok gigi, kan?


Masyarakat kita selalu keliru tentang mana najis dan mana tidak. Maka ada yang disangka najis, tapi tidak sebenarnya. Mari kita lihat.

Published by

CelikTafsir

Blog mentafsir Quran berdasarkan fahaman Sunnah dan salafussoleh.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s